Verantwoording

Verantwoording

De Brabantse Milieufederatie is een professionele en transparante organisatie die werkt aan een schoon milieu, een vitale en rijke natuur, een gevarieerd landschap en een gezonde leefomgeving. Om ons werk goed te kunnen doen is integriteit – of integer handelen – van groot belang. Het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) houdt toezicht op Erkende goede doelen zoals de BMF, voor transparantie en professionaliteit in de goede doelen sector. Er zijn daarom ook procedures voor het indienen van een klacht en het doen van een integriteitsmelding.  

ANBI-status

Stichting Brabantse Milieufederatie is door de belastingdienst aangewezen als een Algemeen Nut Beogende Instelling, ANBI. Dat houdt in dat een gift aan ons aftrekbaar is van het belastbaar inkomen. Maar het mes snijdt aan twee kanten: wij hoeven over een gift ook geen belasting te betalen. Daardoor komen giften aan ons geheel ten goede aan ons werk.

Kijk voor meer informatie op de speciale pagina Doneren.

Erkend goed doel

Stichting Brabantse Milieufederatie is een Erkend Goed Doel. Dat betekent dat wij voldoen aan strenge kwaliteitseisen. Toezichthouder CBF controleert dit. Zo weet je zeker dat wij bijdragen aan een betere wereld, zorgvuldig omgaan met elke euro en verantwoording afleggen.

Wat is de Erkenning?

De Erkenning is het keurmerk voor goede doelen dat door het CBF, Toezichthouder Goede Doelen wordt uitgegeven. Met de Erkenning laten organisaties zien dat ze voldoen aan strenge kwaliteitseisen. Voor grotere organisaties gelden uiteraard andere eisen dan voor kleinere. Circa 80 procent van het particuliere geefgeld staat inmiddels onder toezicht van het CBF.

Aan een Erkend Goed Doel kun je gerust doneren, omdat je ervan uit kunt gaan dat de organisatie daadwerkelijk bijdraagt aan een betere wereld, zorgvuldig omgaat met elke euro, verantwoording aflegt en zich onafhankelijk laat controleren.

Transparantie in één oogopslag: Het CBF-Erkenningspaspoort

Het CBF-Erkenningspaspoort toont op een eenduidige en neutrale wijze de belangrijkste informatie van een Erkend Goed Doel. Transparantie in één oogopslag dus. Het paspoort bevat zowel kwalitatieve informatie over de doelstelling en activiteiten van de organisatie als financiële kengetallen. Deze laatste zijn door het CBF gevalideerd.

Op de site van het CBF kan je ons CBF-Erkenningspaspoort bekijken.

Meer weten over Erkende Goede Doelen en gerust geven? Kijk op geefgerust.nl.

 

Professioneel handelen

Het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) vraagt van erkende goede doelen organisaties zoals de BMF om integriteitsbeleid.

Wat is integriteit?

Met integriteit – of integer handelen – wordt bedoeld dat je je werk adequaat en zorgvuldig doet. Je neemt je verantwoordelijkheden en de bestaande regels serieus. Wanneer regels ontbreken of onduidelijk zijn, oordeel en handel je op moreel verantwoorde wijze. Je neemt verantwoordelijkheid voor je eigen handelen, je bent aanspreekbaar op je gedrag, en je spreekt anderen op hun gedrag aan.

Wat is integriteitsbeleid?

Integriteitsbeleid speelt een belangrijke rol bij het bevorderen en borgen van integriteit binnen de organisatie. Het geeft duidelijkheid over hoe we omgaan met waarden en normen, wat ieders rollen en verantwoordelijkheden zijn en hoe het beleid ingevoerd, geborgd en gehandhaafd wordt binnen de organisatie. Dit document vormt de kapstok waaraan alle regelingen en instrumenten voor integriteit opgehangen worden. Het Integriteitsbeleid geldt per 1 juli 2020.

Het integriteitsbeleid van de BMF bestaat uit vier onderdelen: een beleidsdocument en drie gedragscodes.

  1. Integriteitsbeleid
  2. Gedragscode integriteit
  3. Gedragscode professioneel gedrag
  4. Gedragscode databeveiliging

Integriteitsmeldingen en klachten

De Brabantse Milieufederatie neemt haar werk, missie en verantwoordelijkheden serieus. Toch kan het voorkomen dat je vragen hebt, een klacht wilt indienen of een melding wil maken van het niet integer handelen van een werknemer, vrijwilliger of stagiair.

Daarom zijn er twee procedures ontwikkeld: voor het doen van een integriteitsmelding en voor het melden van een klacht.

Integriteitsmelding doen

Een integriteitsmelding is iets anders dan een klacht. Voor klachten kun je gebruikmaken van onze klachtenprocedure. Integriteitsmeldingen hebben te maken met: 

  • Belangenverstrengeling;  
  • Manipulatie van of misbruik van (de toegang tot) informatie;  
  • Onverenigbare functies/bindingen/activiteiten; 
  • Strafbare feiten binnen werktijd zoals diefstal, verduistering, fraude, corruptie; 
  • Strafbare misdragingen buiten werktijd; 
  • Verspilling en misbruik van eigendommen; 
  • Ongewenst gedrag; agressie, geweld, discriminatie, (seksuele) intimidatie, pesten, stalken etc.  

Zie je of vermoed je dat een werknemer, vrijwilliger of stagiair van onze organisatie niet integer handelt, geef dat dan door. Je melding komt terecht bij de vertrouwenspersoon integriteit, directeur-bestuurder Femke Dingemans.  

Integriteitsmeldingen kunnen doorgegeven worden: 

  • per e-mail: integriteit@brabantsemilieufederatie.nl
  • telefonisch: 013-535 6225 
  • per post*:
    VERTROUWELIJK
    Brabantse Milieufederatie

    t.a.v. de directeur-bestuurder
    Heuvelring 92
    5038 CL te Tilburg  

Wanneer de melding over het handelen van Femke Dingemans zelf gaat, kun je het doorgeven aan de voorzitter van de Raad van Toezicht, Henk Leenders:

* Vermeld bij een melding per post altijd op de envelop dat het om vertrouwelijke post gaat. De envelop wordt dan alleen door de geadresseerde geopend. Vermeld naast je naam altijd minimaal een telefoonnummer of e-mailadres waarop je te bereiken bent. 

Procedure integriteitsmelding

 

Melding van een klacht

Een klacht heeft betrekking op onze dienstverlening, bijvoorbeeld wanneer een brief te laat beantwoord is of je onjuiste informatie over een bijeenkomst hebt ontvangen. Je kan op verschillende manieren een klacht doorgeven: 

  • per e-mail: bmf@brabantsemilieufederatie.nl 
  • telefonisch: 013-535 6225 
  • per post:
    Brabantse Milieufederatie
    t.a.v. de directeur-bestuurder
    Heuvelring 92
    5038 CL te Tilburg
     

of per mail via onderstaande knop. 

KLACHT INDIENEN

Procedure melding van een klacht

BLIJF OP DE HOOGTE
Ontvang updates met nieuws, cursussen, workshops, lezingen en nog veel meer!