2005: Start campagne ‘Nacht van de Nacht’

2005: Start campagne ‘Nacht van de Nacht’

Nederland is een van de meest verlichte landen ter wereld. Om lichtvervuiling en lichthinder aan te pakken, lanceren de Natuur en Milieufederaties in 2005 de campagne ‘Nacht van de Nacht’. De boodschap: ‘Laat het donker donker’.

De Nacht van de Nacht is een bijzonder evenement. In de nacht waarop we de klok verzetten, worden er honderden activiteiten georganiseerd om de pracht en schoonheid van de nacht te ervaren. Zo zijn er wandelingen, nachtelijke vaartochten en interactieve workshops. Maar denk ook aan het kijken naar de sterren bij de sterrenwacht.

Met de campagne vragen we op een positieve manier aandacht bij een breed publiek voor het belang van duisternis. In 2005 organiseren we een speciale, duistere ontdekkingstocht in Het Land van Ooit in Drunen waarbij Sap de Aardwortel vertelt, er naar de sterrenhemel kan worden gekeken en er is zelfs een speciale Ridder van de Nacht-verkiezing.

Lichtvervuiling

Maar waarom is donker nu zo belangrijk? Lichtvervuiling door nachtelijke verlichting met kunstlicht kost veel geld en energie, maar verstoort ook het bioritme van dieren en planten. Daarnaast is de nacht ook gewoon prachtig. Maar het is tegenwoordig bijna onmogelijk om in de grotere steden nog de sterren te zien.

Dit probleem speelt zeker ook in Brabant een grote rol, door de bouw van kassen, door wegverlichting, stedelijke verlichting etc. In 2021 deed de BMF samen met de Natuur en Milieufederaties een steekproef en wat blijkt, ruim 86% van de Brabantse bedrijven verspilt onnodig veel energie én geld door ’s nachts het licht te laten branden.

Kortom, er is nog genoeg werk aan de winkel om het donker donker te laten zijn.

Speciale nachtpakketten worden uitgedeeld tijdens de eerste Nacht van de Nacht in het Land van Ooit

Foutje gezien? Mail naar communicatie@brabantsemilieufederatie.nl

Tijdlijn Brabantse Milieufederatie

50 JAAR GROENE VRIJWILLIGERS
Wat betekent natuur- en milieubescherming voor jou?