1995: ’t Beste van Brabants Bodem
1995: ’t Beste van Brabants Bodem
De BMF zet zich vanaf het eerste uur in voor een toekomstbestendige, duurzame landbouw. Dat doen we door mee te denken met beleidsmakers, het steunen van ondernemers én het promoten van biologisch voedsel bij een breder publiek. Zoals in de jaren ’90 met het project ’t Beste van Brabants Bodem.
Uit Brabant Natuurlijk!, jrg. 20 / nr.2 / zomer 1998:
“In juni 1995 startte de BMF het project ’t Beste van Brabants Bodem’ om de bekendheid van biologische producten te vergroten. De EKO-lente was de laatste campagne van dit project. De promotie van deze producten had succes: de afgelopen 3 jaar is de ontwikkeling van de biologische landbouw in een stroomversnelling gekomen.”
“Hoe draag je bij aan de bekendheid van biologische producten? Daar zijn vele mogelijkheden voor en dat is tijdens het project ook gebleken. De activiteiten gedurende deze drie jaar waren divers. Zo konden vrouwen- en milieugroepen de thema-avond ’t Beste van Brabants Bodem aanvragen. 60 groepen (in totaal 2000 mensen) hebben hiervan gebruik gemaakt. Een voorlichtster van de Pool van Natuur- en Milieuvoorlichters vertelde over de biologische landbouw en de verkrijgbaarheid van de biologische producten. Ook liet ze iedereen wat proeven. Dit maakte mensen enthousiast: men wilde na zo’n avond vaker biologische producten kopen of een groenten-abonnement nemen.”
De Meierij Dis
“De Meierij Dis is een samenwerkingsverband van biologische producenten uit de Meierij. Zij bezorgen hun producten gezamenlijk aan huis. Verder vonden allerlei activiteiten plaats in Tilburg, Eindhoven, Breda en Den Bosch. Een greep hieruit: biologische weken in bedrijfsrestaurants, EKO-puzzels in de krant, leerlingkoks die biologische hapjes uitdelen aan boerenmarktbezoekers, de opening van een tentoonstelling door burgemeester Brokx van Tilburg, een ANWB-fietstocht van natuurvoedingswinkels naar biologische bedrijven, gezellige informatiemarkten. het evenement ‘Feestelijk Eten En Kokkerellen’, een yoghurt-uitdeelactie en Boerenmarktweken. Tijdens de EKO-lente, de slot-campagne, hebben de biologische producten opnieuw speciale aandacht gekregen in de vier grote steden: bij gemeenten en Milieu Educatie Centra, bij vrouwenorganisaties en scholen, bij boerenmarkten en bij natuurvoedingswinkels. Als afsluiting van de EKO-lente en het hele project ’t Beste van Brabants Bodem heeft Joop Braakhekke eind een kookshow verzorgd op de Biologische Boerenmarkt in Eindhoven.”
Intentieverklaring
“De gemeenten Tilburg, Eindhoven en Breda hebben bij de start van de EKO-lente een intentieverklaring ondertekend, waarin staat dat zij zich zullen inzetten om de bekendheid van biologische producten bij hun inwoners te vergroten, dat zij voortaan meer biologische bomen en bloembollen zullen planten en dat zij meer biologische producten zullen serveren in hun bedrijfsrestaurant en bij speciale gelegenheden. Bij de afsluiting van de EKO-lente heeft ook Den Bosch de verklaring ondertekend. Zij zullen echter geen biologische producten gebruiken bij speciale gelegenheden. De BMF zal de gemeenten ondersteunen. Zo zal er in september een excursie plaatsvinden voor gemeentemedewerkers naar een biologische boomkwekerij. Ook zal de BMF een studiemiddag over biologische producten in het bedrijfsrestaurant organiseren. bedoeld voor de betrokkenen bij de gemeentelijke catering.”
Successen!
“Gedurende de looptijd van ’t Beste van Brabants Bodem zijn de ontwikkelingen in de biologische landbouw snel gegaan. Het aantal biologische bedrijven in Brabant groeide deze drie jaar van ongeveer 55 naar 75. In Nederland steeg dit aantal van 550 naar 800. Vooral de interesse in omschakeling naar de biologische melkveehouderij is groot.
In NCB-kringen zag men de biologische landbouw drie jaar geleden nog als een bedreiging. Nu beschouwt men de biologische boeren als collega’s, die een andere tak van landbouwbedrijven. Ze organiseerden dit jaar een studiedag met de veelzeggende titel ‘Gewoon biologische landbouw’. De NCB en de BMF bereiden gezamenlijk een project voor over biologische landbouw.”
“De verkrijgbaarheid van biologische producten is sterk toegenomen. In Brabant zijn er deze periode drie boerenmarkten bijgekomen. Het aantal abonnees van groentenabonnementen via de groothandel steeg landelijk van ongeveer 2.000 naar circa 30.000! Albert Heijn heeft nu een huismerk voor biologische producten. KONMAR, Albert Heijn, C1000, DEKAMARKT, VOMAR en Nieuwe Weme verkopen een ruim assortiment aan biologische producten. DEKAMARKT (60 filialen in Noord-Holland) heeft zelfs de gangbare koolsoorten, rode biet en selderij geheel vervangen door biologische met als bijkomend voordeel dat ze niet verpakt hoeven te worden. Ook de omzet in natuurvoedingswinkels blijft stijgen met gemiddeld 10% per jaar. Het lijkt erop dat de biologische landbouw echt aan het doorbreken is.”
Appèl, varkenspest en Montignac
“De BMF heeft bijgedragen aan deze veranderingen, maar natuurlijk ook vele anderen. Nadat de BMF een project biologische landbouw startte, volgden bijna alle andere provinciale milieufederaties. Biologica, het Platform Biologische Landbouw en Voeding en Stichting Natuur en Milieu zorgden landelijk voor promotie- en lobby-werk. Zij boden najaar 1996 een breed gedragen ‘Appèl voor de biologische landbouw’ aan de Tweede Kamer. Het Appèl was door 26 organisaties ondertekend, waaronder het CBL (de gezamenlijke supermarkten), het NAJK (de jonge boeren), de Dierenbescherming, de Consumentenbond en de provinciale milieufederaties. Al deze organisaties beloofden zich in te zetten voor de ontwikkeling van de biologische landbouw en vroegen de Tweede Kamer hetzelfde te doen. Minister van Aartsen sprak zich positief uit over de biologische landbouw. Ook verschenen Postbus 51 spotjes op tv en radio. Behalve deze gezamenlijke inspanningen hebben ook andere ontwikkelingen een positief effect gehad op de groei van de biologische landbouw. De gekke koeien ziekte en de varkenspest deden velen nadenken over de intensieve landbouw. Ook dankzij de Montignac-rage stapten velen over op natuurvoeding.”
Foutje gezien? Mail naar communicatie@brabantsemilieufederatie.nl
50 JAAR GROENE VRIJWILLIGERS
Wat betekent natuur- en milieubescherming voor jou?