1973: Behoud van Strabrechtse Heide, géén Rijksweg 75

1973: Behoud van Strabrechtse Heide, géén Rijksweg 75

Luchtfoto van de Strabrechtse Heide
Foto: © De Groote Heide

In 1973 start Peter von Meijenfeldt als eerste coördinator bij de BMF. Bestuursleden verzetten in die tijd het werk bij de natuur- en milieuorganisatie, bij gebrek aan personeel. Een belangrijk dossier is de Rijksweg 75.

50 JAAR MILIEUBEWEGING

In de jaren ‘60 wordt er een verbinding ontworpen tussen ‘s-Hertogenbosch en Weert ten oosten van Eindhoven. De weg moet dwars door de Strabrechtse Heide lopen, tot grote ontsteltenis van de BMF en lokale natuurgroepen. De Strabrechtse Heide vormt namelijk een uniek stuk natuurgebied, niet alleen in Nederland maar ook voor de hele wereld.

Onder andere de BMF en de Werkgroep voor Natuurbehoud en Milieubeheer Eindhoven e.o. verzetten zich tegen de aanleg en dienen bezwaren in. Ook worden alternatieve trajecten voorgesteld. Uiteindelijk besluit de Tweede Kamer dat de Strabrechtse Heide behouden moet blijven, er wordt gekozen voor verbetering van de al bestaande weg tussen Eindhoven en Weert (de huidige A2).

Door het werk dat in de jaren ’70 is verzet, kunnen we nu nog steeds genieten van het prachtige natuurgebied dat de Strabrechtse Heide is.

Foutje gezien? Mail naar communicatie@brabantsemilieufederatie.nl

Tijdlijn Brabantse Milieufederatie

50 JAAR GROENE VRIJWILLIGERS
Wat betekent natuur- en milieubescherming voor jou?