29 okt | BMF-lezing 2024: Rechten voor de natuur

Loonse en Drunense Duinen. Foto door: Marion van der Velden

Dinsdagavond 29 oktober organiseert de Brabantse Milieufederatie (BMF) een lezing over rechten voor de natuur. Wat wordt er bedoeld met rechten voor de natuur? Waarom is het belangrijk? En hoe kan het natuurbeschermers in Brabant helpen om op te komen voor de natuur? Met sprekers Jessica den Outer, Erik de Ridder en Matthijs Schouten duiken we dieper in deze vragen.

Vaak worden er beslissingen genomen die de natuur raken, zonder dat de belangen van die natuur zelf worden meegenomen. Planten en dieren die leven in de natuur kunnen niet zelf opkomen voor hun rechten en belangen, maar natuurbeschermers wel. Helpt het ons als natuurbeschermers als de rechten van de natuur in ons juridisch systeem worden erkend? Die vraag staat centraal tijdens de BMF-lezing.

Rechten van de natuur beweging

De Rechten van de natuur beweging zet zich in voor het erkennen van de rechten van de natuur en het vertegenwoordigen van haar belangen. Deze snelgroeiende, juridische beweging doet dit door heel Nederland (en de wereld), met campagnes als ‘Maas in de wet’ en moties om overheden rechten voor de natuur te laten erkennen (zoals in Eijsden-Margraten) en door in te spreken namens de natuur (bijvoorbeeld bij het Haarlemmermeer).

Tijdens de BMF-lezing vertelt Jessica den Outer, schrijfster van het boek Rechten voor de natuur en directeur van stichting Rechten van de natuur, wat het betekent om de rechten van de natuur te erkennen. Met watergraaf Erik de Ridder (Waterschap de Dommel) doen we een gedachte-experiment: wat als we de Dommel rechten zouden geven? Ten slotte deelt natuurfilosoof Matthijs Schouten zijn visie op rechten van de natuur.

Samen verkennen we het belang van het erkennen van de rechten van de natuur en kijken we hoe het ons als natuurbeschermers kan helpen. Ben jij er ook bij?

Datum: dinsdag 29 oktober 2024
Tijd: 19:30 – 22:00 (inloop vanaf 19:00)
Locatie: Zaal X in Cinecitta, Tilburg (nabij het station)

Aanmelden

Het evenement is GRATIS. Het aantal plaatsen is beperkt, meld je daarom op tijd aan. Mocht je toch niet kunnen komen, meld je dan alsjeblieft af. Dan krijgen anderen de kans om deel te nemen.

Aanmelden

Meer over de BMF-lezing

De Brabantse Milieufederatie vindt het belangrijk om gesprekken over duurzaamheidsvraagstukken in de provincie Noord-Brabant te bevorderen. Dat doen we (onder andere) met het organiseren van de BMF-lezing. Eerder hebben we bijvoorbeeld al een lezing over de wolf in Brabant en over de jacht georganiseerd.

Meer weten?

JE HOEFT NIETS TE MISSEN

Ontvang updates met nieuws, cursussen, workshops, lezingen en nog veel meer!

ABONNEER JE NU