Nieuws | Thema: Biodiversiteit

Op zaterdagochtend 22 juni 2023 wandelden we met een groep van ruim 40 natuurliefhebbers uit heel Brabant tijdens de Waterwandeling door Bossche Broek Zuid. In dit natuurgebied vinden op dit moment ingrijpende natuurherstelmaatregelen plaats. Onder leiding van enthousiaste gidsen van Brabants Landschap en Natuurgroep Gestel verkenden we het gebied en leerden we veel over het hoe en waarom van de werkzaamheden.

juli 1, 2024

We verzamelden bij Buitenlokaal Haanwijk van Brabants Landschap, waar vrijwilligers van Natuurgroep Gestel ons zeer gastvrij ontvingen met koffie, thee en wat lekkers. Misha Mouwen, adjunct-directeur van de BMF en medewerker water en klimaat, heette iedereen welkom en boswachter Martijn Fliervoet van Brabants Landschap gaf een algemene inleiding op het gebied en de werkzaamheden. Daarna gingen we in twee groepen op pad.

Beide groepen werden geleid door een gids van Brabants Landschap én een natuurgids van Natuurgroep Gestel of IVN ‘s-Hertogenbosch, ieder met eigen kennis van het gebied, de werkzaamheden en de soorten die er leven.

Herstel Natte Natuurparel

In het gebied zijn de natuurherstelmaatregelen duidelijk zichtbaar. Fotograaf: Marion van der Velden

Het Bossche Broek Zuid is een Natte Natuurparel en maakt onderdeel uit van het Natuurnetwerk Brabant. De natuurwaarden van het natuurgebied zijn afhankelijk van een goede (grond)waterkwaliteit en -kwantiteit. Door ontwatering vanaf de jaren zestig van de vorige eeuw en een te hoge stikstofdepositie zijn die natuurwaarden onder druk komen te staan. Daarom werken Brabants Landschap, waterschap De Dommel en de gemeente Sint-Michielsgestel aan de herinrichting van het gebied met vochtige hooilanden en natte schraalgraslanden als resultaat. Het gebied heeft ook een waterbergingsfunctie waar bij de herinrichting ook rekening mee gehouden wordt. Meer informatie over de natuurwerkzaamheden lees je op de projectpagina van Brabants Landschap.

Veel vragen

De deelnemers aan de waterwandeling kregen een inkijkje in het hoe en waarom van de werkzaamheden van het gebied. De interesse was groot, getuige de vele vragen die men stelde. Na afloop vroegen zowel deelnemers als gidsen om een herhaling over één tot twee jaar zodat dan bekeken kan worden wat het impact van de werkzaamheden is.

Poëtisch intermezzo

De Waterwandeling kreeg een poëtisch tintje toen natuurgids Ben de deelnemers van één van de groepen verraste met de voordracht van een Ode aan de Dommel in Brabants dialect. En na afloop ontvingen we van een deelnemer een poëtische terugblik:

Organisatie en foto’s

De Brabantse Milieufederatie organiseerde de Waterwandeling Bossche Broek Zuid in nauwe samenwerking met Brabants Landschap en Natuurgroep Gestel. Marion van der Velden van de BMF maakte met foto’s een mooie sfeerimpressie van de wandeling en de werkzaamheden in het gebied.

15 juli 2024 34 nieuwe natuurgidsen in Noordoost-Brabant met steun van het BMF-activiteitenfonds
    08 juli 2024 Handleiding Natuurvriendelijk Isoleren: zo houd je rekening met kwetsbare dieren
    04 juli 2024 Op de koffie in een klimaatbestendige tuin in den Dungen
    01 juli 2024 Terugblik waterwandeling Bossche Broek Zuid: veel interesse in natuurherstelmaatregelen