Smaakwarenhuis, lekker van dichtbij
maart 18, 2015
In beeld: Smaakwarenhuis, lekker van dichtbij
Vandaag zijn Anja en ik (Daphne Lubbers) in Smaakwarenhuis de Lage Landen in Breda. Waar landbouw en voedsel de zintuigen prikkelen. Waar landbouw en voedsel je gevoel, smaak en beleving roeren. Waar je kan kijken, kiezen, proeven en kopen. Waar producten worden bereid, verfijnd en aangescherpt door de koks in restaurant “De proeverij”. Of vanuit het schap je winkelmandje in tuimelen.
Het motto van het Smaakwarenhuis, ‘lekker van dichtbij’, zegt eigenlijk al heel veel. Ariën de Haan vertelt ons over de belangrijkste afwegingen voor het assortiment: smaakvol, lokaal en zoveel mogelijk van het seizoen eten. Als kookliefhebber is hij ervan overtuigd dat dit de leukste, en meest afwisselende gerechten oplevert. Daarvoor zoekt hij mooie producten in de lagen landen; Nederland, België, Luxemburg en Nord-Pas-de-Calais. Breda is daarvan het Bourgondisch midden.
Naast smaakvolle producten heeft hij ook een fascinatie voor de verbinding die voedsel legt met de omgeving. Bijvoorbeeld welke planten uit de omgeving gebruikt kunnen worden in gerechten. Hier kan je achter komen tijdens een kookworkshop, waar je zelf ingrediënten plukt in bijvoorbeeld het Markdal. Naast producten, staan er bijvoorbeeld ook houten kaarsenstandaards van bomen uit het Mastbos. De verbinding met de omgeving wordt ook gelegd door regelmatig bezoek van producenten in het Smaakwarenhuis.
Bij de keuze van producten let hij naast smaak en streek, op de productiewijze (duurzaam) en beschikbaarheid. Daarbij maakt hij voortdurend afwegingen. Zo ligt er liever een Noordzeevis in de winkel dan een biologische kweekvis. En kiest Ariën voor het Chaams Hoen in plaats van een biologische kip, puur om de smaak en het ambacht. De passie van de boer is voor hem onlosmakelijk verbonden met lekker eten en duurzame productie. Daarbij heeft hij de overtuiging dat boeren/vissers en tuinders met passie oog hebben voor de natuur.
Daarbij heeft hij een aantal stevige stellingen: Marketing heeft smaakvol eten overgenomen. Terwijl eten zoveel meer kan bijdragen dan voedingswaarde. Je beïnvloedt door je keuze bijvoorbeeld de natuur en het landschap. Je stemt met wat je eet. Economische variabelen hebben het eten op veel plekken overgenomen. Ariën zegt: “Een boer zou zijn afnemer moeten kennen en opzoeken, eters zouden de boer op moeten zoeken”. Hij legt uit dat een korte keten zorgt voor contact, interesse en begrip voor elkaar en boven alles levert het smaakvolle producten op.
“Eten van dichtbij is lekker en leuk en stimuleert een mooie landelijke omgeving in je eigen streek”.
Brabants Duurzaam Voedsel
Op de Facebook-pagina van Brabants Duurzaam Voedsel, vind je de verslagen van alle bezoeken terug. Ken jij een bedrijf of initiatief waar wij zeker eens een kijkje moeten nemen? Neem dan contact met ons op.
Door: Daphne Lubbers
Tags: