Plan Boom op plek 20 in de Duurzame 100 van Trouw

Nieuws | Thema: Natuur & Landschap

oktober 7, 2022

Plan Boom op plek 20 in de Duurzame 100 van Trouw

Het project Plan Boom staat op plek 20 in de Duurzame 100 van dagblad Trouw. Deze erkenning motiveert om met volle kracht vooruit te gaan en nog veel meer bomen te planten.

De Duurzame 100 is een prestigieuze lijst met groene, duurzame burgerinitiatieven. De initiatiefnemers van Plan Boom zijn dan ook trots op de vermelding in deze lijst.

“Het is een enorme waardering voor alle mensen die afgelopen jaren samen met ons bomen hebben geplant om klimaatverandering tegen te gaan,” zegt Annie van de Pas, netwerkdirecteur van de Natuur en Milieufederaties. “Het voelt echt als een erkenning van ons werk. En terecht ook, want het is een heel mooi project.”

Meer bomen in Nederland

Plan Boom is een initiatief van de Natuur en Milieufederaties. Samen met LandschappenNL, De Gezonde Stad, Duurzaam Den Haag, Milieucentrum Rotterdam, Stichting wAarde, LSA bewoners, Trees for All en heel veel vrijwilligers. Het doel van Plan Boom is tien miljoen extra bomen in 2024.

Van de Pas: “De afgelopen twee jaar zijn er ruim 1,7 miljoen bomen geplant. Dat doen we samen met vrijwilligers, lokale groepen, boeren, bedrijven, gemeenten en provincies. De prijs is dus vooral voor al deze mensen.”

Plantacties in Brabant

Ook in Brabant zijn er veel Plan Boom-acties om meer bomen te planten. Zo werken de Brabantse Milieufederatie, Brabants Landschap en IVN Brabant samen om in totaal 1 miljoen bomen te planten in Brabant.

In 2023 is er opnieuw bosplantsoen beschikbaar voor concrete plantacties van natuurverenigingen of vrijwilligersgroepen. Het is de bedoeling dat er nieuwe landschapselementen of nieuwe bosjes worden geplant.

15 juli 2024 34 nieuwe natuurgidsen in Noordoost-Brabant met steun van het BMF-activiteitenfonds
    08 juli 2024 Handleiding Natuurvriendelijk Isoleren: zo houd je rekening met kwetsbare dieren
    04 juli 2024 Op de koffie in een klimaatbestendige tuin in den Dungen
    01 juli 2024 Terugblik waterwandeling Bossche Broek Zuid: veel interesse in natuurherstelmaatregelen