Oprichting voedselbos ‘De Noteneters’ met steun van het BMF activiteitenfonds

mei 3, 2024

Oprichting voedselbos ‘De Noteneters’ met steun van het BMF activiteitenfonds

Op 3 april is door Jos Stift, Keith Myerscough en Mirjam Bemelmans de stichting De Noteneters opgericht. Het is de stichting achter het openbare notenbos ‘De Noteneters’, een voedselbos met opbrengst voor iedereen en in de verre toekomst zelfs de voedselbank. Ze noemen het daarom ook wel een ‘voedselbosbank’. Dankzij vele handen hulp zijn inmiddels de eerste honderden struiken aangeplant.

Het zaadje voor het idee werd gepland toen medeoprichter Mirjam Bemelmans in 2011 via de Transition Towns beweging in aanraking kwam met de ontwerpprincipes van permacultuur. Deze principes zijn de basis voor het ontwerpen van voedselbossen. Een paar jaar later dook Mirjam dieper in de voedselbossen, toen ze twee voedselbossencursussen volgde van de Brabantse Milieufederatie. Bij de Van Gogh nationaal park academie werd het plan uitgewerkt tot openbaar notenbos De Noteneters.

De keuze voor noten is niet toevallig. Noten zijn namelijk erg eiwitrijk en spelen volgens de Noteneters daarom een belangrijke rol in de eiwittransitie van dierlijke naar plantaardige eiwitten.

Ware winst centraal

“Het openbare notenbos is als een common land, waar ware winst centraal staat,” vertelt Mirjam. “De eerste ware winst is de terugkeer van het gevoel dat een fijne toekomst in een gebied mogelijk is. De volgende zijn herstel van bodemvruchtbaarheid en de watercyclus en het creëren van gemeenschapszin en duurzame opbrengsten voor mensen uit de buurt.”

In de toekomst is iedereen welkom om allerlei soorten noten van de 50 notenbomen in het notenbos te komen rapen. Voor jezelf én voor de voedselbank. Van de bekende walnoot en beukennootjes tot onbekende noten zoals de pimpernoot: je vindt het er straks allemaal. De Noteneters kiezen voor inheemse én uitheemse soorten dus: “met een knipoog naar de vertegenwoordiging van onze huidige samenleving, maar zeker ook met het oog op klimaatopwarming. De diversiteit aan bomen zorgt ervoor dat we niet alleen de opwarming aan kunnen, maar ook kou of langdurige regen.”

De bodem is de basis

Stichting Föda Silva heeft de aankoop van de grond gefinancierd. Deze stichting haalt barrières zoals de aankoopkosten voor hun rekening. Zo willen ze sociale initiatieven die op een natuurinclusieve manier voedsel gaan produceren helpen met starten. Ze zien de bodem als de basis en hebben het ideaal dat nog vele generaties mensen én dieren vruchtbaar met de grond kunnen samenwerken.

Inmiddels is er met behulp van de vrijwilligers en basisschoolkinderen Brabants kruidenrijk en bloemweide gezaaid, de rand van het notenbos – bestaande uit bijvoorbeeld wilde appel, wilde peer en krentenboompjes – geplant, insectenhotels geplaatst en zijn natuurlijk de notenbomen zelf aangeplant. “De groene specht, een spreeuwenzwerm en reeën hebben de gedaantewisseling van het saaie raaigras naar een levendig bos al ontdekt,” vertellen de Noteneters. “Heel hoopgevend!”

21 september gaat het voedselbos ‘De Noteneters’ open voor het brede publiek.

BMF Activiteitenfonds

Een mooi en duurzaam Brabant maken we samen! Daarom steunt de Brabantse Milieufederatie met het BMF Activiteitenfonds projecten van aangesloten organisaties en betalende supporters, die aansluiten bij een van onze speerpunten.

Het BMF Activiteitenfonds wordt mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van de Nationale Postcode Loterij.

Ook een cursus
voedselbossen volgen?

Wil je zelf aan de slag met een voedselbos? We bieden verschillende cursussen aan!

15 juli 2024 34 nieuwe natuurgidsen in Noordoost-Brabant met steun van het BMF-activiteitenfonds
    08 juli 2024 Handleiding Natuurvriendelijk Isoleren: zo houd je rekening met kwetsbare dieren
    04 juli 2024 Op de koffie in een klimaatbestendige tuin in den Dungen
    01 juli 2024 Terugblik waterwandeling Bossche Broek Zuid: veel interesse in natuurherstelmaatregelen