Op de koffie in een klimaatbestendige tuin in den Dungen

juli 4, 2024

Op de koffie in een klimaatbestendige tuin in den Dungen

Tuinen die groener zijn en die meer water kunnen opnemen zijn beter bestand tegen klimaatverandering. Hoe pak je dat aan? Zo’n 17 belangstellenden lieten zich op 25 juni in Den Dungen (gemeente Sint Michielsgestel) inspireren om zelf in hun tuin aan de slag te gaan met waterinfiltratie en biodiversiteit. Het tuinbezoek werd georganiseerd vanuit het project Inwoners aan Zet van onder andere de Brabantse Milieufederatie, en het buurtinitiatief Met elkaar voor Mekaar (MevM). Twee huizen stelden hun tuinen open en lieten zien welke maatregelen voor een klimaatbestendige tuin ze hadden genomen.

John Vermeer, projectleider van Inwoners aan Zet, verwelkomde de aanwezigen in de tuin van Jozèf van den Oetelaar. Deze inwoner van Den Dungen liet zien hoe hij eenvoudig en zonder veel kosten per jaar 200 kuub regenwater in zijn tuin opslaat en gebruikt. Dit levert een aanzienlijke besparing van drinkwater op. Het is zelfs veel meer dan hij jaarlijks aan drinkwater verbruikt, vertelde hij. En omdat het regenwater niet in het riool verdwijnt heeft hij het hele jaar door zonder extra waterverbruik een groene tuin. En ook belangrijk: de maatregel draagt bij aan een gezonde grondwaterstand in Brabant.

Een groene oase

De route naar de tweede tuin liep via de basisschool. De school heeft met steun van Met elkaar voor Mekaar een prachtige watertuin aangelegd, gevoed door – uiteraard – het regenwater van het dak. De kinderen zijn graag met de tuin bezig, hoorden de aanwezigen.

Daarna lieten Gina en Jo Spierings in hun tuin zien hoe ze werk gemaakt hebben van het afkoppelen van regenpijpen die op het riool uitkwamen en het vergroenen van hun dak. De tuin, een groene oase vol inheemse planten, bomen en een prachtige vijver was ook de aanleiding om het regenwater af te koppelen. Het water wordt gebruikt om de vijver aan te vullen. “Dat scheelt een heleboel drinkwater en is veel duurzamer”, aldus de eigenares, die ook aangaf al uit te kijken naar het gezoem van de insecten als het groene dak weer vol in bloei staat.

Regenwater afkoppelen

Het echtpaar uit Den Dungen is niet het enige huishouden in dat voor het afkoppelen van regenwater de hulp van Met elkaar voor Mekaar inriep. Het buurtinitiatief heeft afspraken met de gemeente en enkele hoveniers om inwoners zoveel mogelijk te ontzorgen. De hovenier komt vrijblijvend langs om de mogelijkheden en de kosten te bespreken en verzorgt de aanleg en regelt de subsidie.

“Op deze manier zijn er door Met elkaar voor Mekaar al 160 woningen afgekoppeld, en meer volgen er nog,” vertelt Rene van de Burgt, een van de drijvende krachten achter het Met elkaar voor Mekaar. Het buurtinitiatief ondersteunt inwoners ook bij de aanleg van groene daken. Hij gaf aan dat Met elkaar voor Mekaar haar kennis en ervaring graag deelt en sloot de avond af met een tip: “Investeer in goede contacten met de gemeenten en weet wat je wilt bereiken. En heb soms wat geduld!”

Zelf aan de slag?

Wil je in je eigen buurt iets vergelijkbaars starten? Stuur dan een mailtje naar info@metelkaarvoormekaar.nl. Is je plan nog niet zo concreet maar wil je ook meehelpen aan het vergroenen van je eigen omgeving? Kijk dan naar de mogelijkheden binnen het project Inwoners aan Zet of stuur een mailtje naar inwonersaanzet@brabantsemilieufederatie.nl.

Dit project wordt mede gefinancierd door de Provincie Noord-Brabant.

15 juli 2024 34 nieuwe natuurgidsen in Noordoost-Brabant met steun van het BMF-activiteitenfonds
    08 juli 2024 Handleiding Natuurvriendelijk Isoleren: zo houd je rekening met kwetsbare dieren
    04 juli 2024 Op de koffie in een klimaatbestendige tuin in den Dungen
    01 juli 2024 Terugblik waterwandeling Bossche Broek Zuid: veel interesse in natuurherstelmaatregelen