Nederlander wil reclameverlichting en verlichting van kantoren ’s nachts uit
oktober 22, 2015
Nederlander wil reclameverlichting en verlichting van kantoren ’s nachts uit
Acht van de tien Nederlands wil dat reclameverlichting en aanlichting van kantoren ’s nachts uitgaat. Vijf van de tien vindt dat de overheid nachtelijke reclameverlichting en aanlichting van gebouwen moet verbieden. Dat blijkt uit onderzoek dat de Natuur en Milieufederaties (NMF) liet uitvoeren onder ruim duizend Nederlanders. Nederland is een van de meest verlichte landen ter wereld. De NMF roept minister Schultz van Haegen en gemeenten op om reclameverlichting en aanlichten van gebouwen aan banden te leggen en om per gemeente te onderzoeken of openbare verlichting overal noodzakelijk is. Veel verlichting kan gedimd of gedoofd worden. Door spaarzamer en slimmer te verlichten kan veel geld, energie en CO2-uitstoot bespaard worden. Ook kunnen we dan weer meer van de sterrenhemel genieten.
Lantaarnpalen
Niet alleen reclameverlichting en aanlichting van gebouwen mag uit, ook vindt 61% van de Nederlanders dat veel lantaarnpalen in de nacht gedimd of gedoofd kunnen worden als er minder verkeer is, voornamelijk om hiermee energie en geld te besparen. Dat veel reclameverlichting of verlichting in kantoren de hele nacht blijft branden wekt ergernis op bij 63 % van het publiek.
Nacht van de Nacht
Nederland is een van de meest verlichte landen ter wereld, dat kan veel minder en duurzamer. Daarom wordt door de Natuur en Milieufederaties aanstaande zaterdag voor de 11e keer de Nacht van de Nacht georganiseerd met meer dan 350 activiteiten in heel Nederland. “De manier waarop we nu nog met licht omgaan is vrij lomp, dan kan veel slimmer, veel creatiever. Door inzet van technologie kun je mooier, duurzamer en slimmer verlichten”, aldus ambassadeur Daan Roosegaarde. Roosegaarde zal tijdens de Nacht van de Nacht het licht in het concertgebouw uitdoen tijdens een concert over de Nacht. Govert Schilling vraagt aan bedrijven en gemeenten niet alleen tijdens de Nacht van de Nacht maar vaker lichten te doven, zodat kinderen die nu opgroeien ook kunnen ervaren hoe mooi ons sterrenstelsel is. “Het is natuurlijk onzin om de hele nacht reclameverlichting te laten branden, die energie kan veel beter benut worden”, aldus ambassadeur Vincent Bijlo. Bijlo zal tijdens de Nacht van de Nacht in een donker Fort Vechten laten zien dat je allerlei leuke dingen kunt doen in het donker, zonder dat overdreven gedoe met licht en lichtreclames.