In heel Brabant activiteiten voor Nacht van de Nacht

oktober 22, 2024

Nacht van de Nacht 2024: Beleef de nacht samen in heel Brabant

Zaterdag 26 oktober is het tijd voor de 20e editie van Nacht van de Nacht. Op de avond dat we de klok verzetten, worden door heel Brabant activiteiten georganiseerd om aandacht te vragen voor het belang van een donkere nacht. We noemen er hier een hoop, maar ga vooral naar nachtvandenacht.nl/activiteiten voor een actueel overzicht!

Nederland is één van de meest verlichte landen ter wereld. Als je vanuit de ruimte naar de aarde kijkt, licht ons land helemaal op door al dat kunstlicht dat we gebruiken. Ook in Brabant wordt ’s nachts veel verlicht en in de grotere steden kan je nauwelijks nog de sterren zien.

Al deze nachtelijke verlichting, ook wel lichtvervuiling genoemd, is verwarrend voor het bioritme van mensen, dieren en planten. Veel dieren hebben een donkere nacht nodig om te jagen, te rusten of zich te verplaatsen. Ook planten en ecosystemen hebben een natuurlijk ritme van licht en donker.

Femke Dingemans, directeur-bestuurder van de Brabantse Milieufederatie (BMF): “Actie om de donkere nacht weer echt donker te maken is goed voor onszelf, de biodiversiteit en scheelt energie en geld. Daar vragen wij graag aandacht voor, want samen kunnen we bijdragen aan een gezondere leefomgeving.”

Dat doet de BMF, samen met de andere Natuur en Milieufederaties, jaarlijks tijdens de Nacht van de Nacht. Dingemans: “Zo mooi om te zien dat veel Brabantse organisaties gehoor geven aan onze oproep en een activiteit organiseren op 26 oktober.”  Dus: Ga je mee uit? Beleef de nacht samen!

Activiteiten in West-Brabant

Activiteiten in Midden-Brabant

Activiteiten in Oost-Brabant (en 2 net over de Limburgse grens)

Op nachtvandenacht.nl vind je meer informatie over de genoemde activiteiten en een overzicht van de activiteiten in heel Brabant.

Meer lezen?

22 oktober 2024 Samen op zoek naar antwoorden op vragen over afval
    22 oktober 2024 In heel Brabant activiteiten voor Nacht van de Nacht
    22 oktober 2024 Terugblik Masterclass Natuurinclusieve Energietransitie