Koepelplan Voedselbossen Brabant krijgt vervolg

september 5, 2024

Koepelplan Voedselbossen krijgt vervolg

Voedselbos Waspik – Fotograaf: Max Houwing

De provincie Noord-Brabant en de Brabantse Milieufederatie verlengen het Koepelplan Voedselbossen. Het Koepelplan is een maatschappelijk initiatief om kennis te delen en onderzoek te doen naar de effecten van Voedselbossen. De provincie werkt samen met de Brabantse milieufederatie aan verdere professionalisering, uitbreiding van het netwerk en het opzetten van een Servicepunt Voedselbossen Brabant.

Brabants Bodem, een samenwerking van landbouw- en natuurorganisaties en overheden waaronder de provincie, investeert in Van Gogh Nationaal Park in de aanleg van meer dan vijf hectare voedselbos bij vijf boeren. Er moet nog veel gebeuren om een forse uitbreiding van het aantal ha Voedselbossen in Brabant mogelijk te maken. Met dit vervolgproject willen we daarom “de boer op” en meer agrariërs laten kennismaken met de kansen die Voedselbossen bieden voor het natuurinclusiever maken van hun bedrijf en het creëren van nieuwe verdienmodellen. Dit in het bijzonder in de overgangszones rondom bestaande en nieuwe natuur (N2000 en natte natuurparels).

Lees verder op de website van de provincie.

Meer weten?

Profiel Diwi Nieboer

Diwi Nieboer

Transitiemedewerker landbouw, bodem en water