Handboek Bouwen voor de Toekomst uitgebreid: nu nóg meer inspiratie en voorbeelden voor duurzaam bouwen

Bouwen voor de Toekomst

In het uitgebreide handboek Bouwen voor de Toekomst vind je nog meer informatie, inspiratie en goede voorbeelden van toekomstbestendige bouwprojecten. Het behandelt alle relevante thema’s, waaronder energie, circulariteit, klimaatadaptatie, biodiversiteit, gezondheid, drinkwater en mobiliteit. Ook gaat het in op verstandig ruimtegebruik, sociaal duurzame wijken en wat het de landbouwsector oplevert. Het handboek kan door gemeenten, wooncorporaties en bouwbedrijven worden gebruikt om hun bouwambities waar te maken.

Om gemeenten te inspireren, publiceerden de Natuur en Milieufederaties het Handboek ‘Bouwen voor de Toekomst’. In dit handboek wordt de urgentie van duurzame nieuwbouw aangegeven. Ook geeft het inzicht in wat duurzaam bouwen ons als maatschappij oplevert. Zo komen experts en ervaringsdeskundigen aan het woord en staat het boek boordevol voorbeelden van nieuwbouwprojecten in Nederland die laten zien dat het allemaal al kan. Zoals Space-S in Eindhoven, acht woningcoöperaties uit Brabant die onderzoek doen naar bouwen met hout en dertien Brabantse woningcoöperaties die biobased isoleren.

Lees het handboek hier

Biobased bouwen is toekomstbestendig

Het handboek is volledig herzien en uitgebreid door de Natuur en Milieufederatie Utrecht en de landelijke Natuur en Milieufederaties. Eerder publiceerden de Natuur en Milieufederaties het handboek, met de oproep aan gemeenten en bouwbedrijven om het Convenant Toekomstbestendig Bouwen te ondertekenen.

Annie van de Pas, directeur van de Natuur en Milieufederatie: “Alleen wanneer gemeenten grootschalig inzetten op biobased bouwen (én isoleren), blijft de bouwsector binnen CO2-budget voor de bouw, zoals afgesproken in het Klimaatakkoord. Het mooie is dat ook de landbouw hiervan profiteert: het verbouwen van gewassen voor de biobased producten in de bouw levert boeren een nieuw verdienmodel op. Ook problemen op gebied van stikstof en netcongestie pakken we aan: fabrieksmatige bouw zorgt voor minder uitstoot van stikstof op de bouwplaats en woningen met een zeer kleine energievraag zorgen voor minder druk op het elektriciteitsnet.”

Meer weten over het handboek?

Profiel Larissa van der Meer

Larissa van der Meer