BMF moedigt provincie Noord-Brabant aan vast te houden aan stallendeadline

juni 21, 2024

BMF moedigt provincie Noord-Brabant aan vast te houden aan stallendeadline

Foto: Erik van der Burgt | VRBLD

Vanaf 1 juli 2024 moeten de stallen van pluimveehouders en varkenshouders in Brabant aan bestaande duurzaamheidseisen voldoen. Deze ‘stallendeadline’ moet ervoor zorgen dat agrariërs oude stallen moderniseren zodat de stallen minder stikstof uitstoten. Op die manier beschermen we de kwetsbare natuur in Brabant en komt er ruimte voor bijvoorbeeld het bouwen van huizen. De Brabantse Milieufederatie staat daarom achter deze stallendeadline en roept de provincie op: houd voet bij stuk!

Overgaan naar moderne stallen

De stallendeadline verplicht pluimveehouders en varkenshouders hun oude stallen te moderniseren. Daar moesten ze voor 1 oktober 2023 een vergunning voor aanvragen. Hebben ze dit niet gedaan, dan houden ze hun dieren in stallen die per 1 juli niet meer aan de wettelijke verplichtingen voldoen.

Het moderniseren van de stallen is belangrijk om de stikstofuitstoot te verminderen. De Brabantse natuur lijdt immers al vele jaren onder een overschot aan stikstof. Hierdoor is er ook geen ruimte voor andere projecten die stikstof uitstoten, zoals woningbouw. De stallendeadline is daarom een belangrijk onderdeel van de stikstofoplossing, om zo de natuur te beschermen én woningbouw mogelijk te maken.

Vasthouden aan oude stallen

Het is nog onduidelijk hoeveel agrariërs zich niet aan de stallendeadline houden. Wat we wel weten, is dat er ook veel boeren zijn die wél hun stal moderniseren of op andere manieren hun stikstofuitstoot verminderen. Deze ondernemers hebben de handen uit de mouwen gestoken en werken mee aan de oplossing, in tegenstelling tot de stilzitters die op hun handen blijven zitten en hopen dat de provincie weer voor uitstel kiest. Laten we vooral de ondernemers belonen die wel onderdeel zijn van de oplossing.

Er zijn ook ondernemers die zich zorgen maken omdat ze nog altijd geen vergunning hebben gekregen om hun stal aan te passen. Maar zolang ze de vergunning wel op tijd hebben aangevraagd, hoeven ze zich geen zorgen te maken; De provincie heeft namelijk aangegeven niet te gaan handhaven bij boeren die buiten hun schuld om niet op tijd hun vergunning hebben verkregen. Ook de BMF gaat geen handhavingsverzoeken indienen tegen deze agrariërs.

Transitie naar natuurinclusieve landbouw

Boeren die zekerheid en toekomstperspectief willen, kunnen ook nog een andere weg inslaan om stikstofuitstoot te reduceren, waarmee ze meteen werken aan oplossingen voor andere problemen. Er spelen immers nog meer vraagstukken voor de landbouwsector, zoals het verbeteren van de waterkwaliteit en dierenwelzijn. Daarom is de allerbeste langetermijnoplossing nog altijd overschakelen naar een andere manier van landbouw: denk aan het houden van minder dieren en het omschakelen naar een biologische of natuurinclusieve bedrijfsvoering.

Provincie: houd vast aan de stallendeadline!

In 2017 werd de stallendeadline door het toenmalig provinciebestuur op 1 januari 2022 gezet. Vervolgens is de deadline tot twee keer toe vooruitgeschoven: naar januari 2024 en vervolgens naar 1 juli 2024. Nu moet de tijd van uitstellen écht voorbij zijn. Voor de Brabantse natuur, alle woningzoekenden en voor een duurzame toekomst van de Brabantse landbouw.

15 juli 2024 34 nieuwe natuurgidsen in Noordoost-Brabant met steun van het BMF-activiteitenfonds
    08 juli 2024 Handleiding Natuurvriendelijk Isoleren: zo houd je rekening met kwetsbare dieren
    04 juli 2024 Op de koffie in een klimaatbestendige tuin in den Dungen
    01 juli 2024 Terugblik waterwandeling Bossche Broek Zuid: veel interesse in natuurherstelmaatregelen