In beeld: de Winkelwagen, streekproducten op de stoep
februari 18, 2015
In beeld: de Winkelwagen, streekproducten op de stoep
De boer bewerkt zijn land, de tuinder oogst zijn groenten, de bakker bakt het brood en jan en alleman koopt een product in de supermarkt. Wie kent de boer nog? Wie weet waar zijn voedsel vandaan komt? Wie vertelt het verhaal? De boer te druk met zijn land en zijn dieren, de consument met zijn werk. Echter… er gloort hoop aan de horizon. De Winkelwagen komt langzaam de hoek om en stopt voor jouw huis. Het is Carlo! Carlo van de Winkelwagen! Sinds een maand rijdt er tussen Tilburg en Waalwijk, door vele straatjes, langs vele deuren een ‘ken je hem nog?’ Jaa! De rijdende winkel, in de volksmond ook wel SRV-wagen genoemd.
Vandaag schuif ik aan op de werkplek van Ilse, Ron en Joris op melkveebedrijf de Regte Heijden in Riel. Met hun laptop zijn ze neergestreken naast de heerlijk brandende kachel, met uitzicht op de koeien. Zij vertellen mij over de missie om lokale eerlijke producten makkelijk toegankelijk te maken. In de zomer van 2014 werd het idee geboren om een rijdende winkel in te zetten als ultieme manier om dit te bereiken. Sinds januari rijd ‘de Winkelwagen’ vier avonden en op zaterdag tussen Tilburg en Waalwijk. Zo voldoet de Winkelwagen aan de behoefte om niet stad en land af te rijden voor streekproducten van de boer.
Met de wagen brengt Carlo streekproducten van ongeveer 20 boeren, tuinders en verwerkers rond. In de Winkelwagen vind je (vaak biologische) zuivel, groente, vlees, brood, maar ook chutney en ijs. Het assortiment is compleet gemaakt met basisproducten als rijst en pasta, zodat de klanten niet ook nog naar de supermarkt moeten rijden. Alles is vers, dus het meeste van het seizoen. Geen bananen, wel appels en peren die gretig aftrek nemen.
Het is nog zoeken wat precies in de smaak valt. Zo was er in het begin keuze uit halfvolle melk van de groothandel en volle melk van Melkveebedrijf de Regte Heijden. De klanten kozen echter massaal voor de volle streekmelk. Een teken dat streekproducten ook echt de voorkeur hebben, melk van de groothandel is inmiddels uit het assortiment gehaald. De keuze voor een assortiment uit de streek met zo min mogelijk producten van ver, lijkt bij de klanten dus geen enkel probleem.
De winkelwagen rijdt inmiddels een maand en de balans wordt opgemaakt. Sommige boeren en tuinders waren nog voorzichtig met hun enthousiasme voor dit nieuwe concept. Inmiddels heeft de winkelwagen zich bewezen en groeit het enthousiasme met de dag. Welke boer wil nou niet zoveel waardering, een eerlijke prijs en een nieuwe kans om producten af te zetten? Dit succes wakkert ook het enthousiasme van de crew aan. De ambitie is om dit jaar vijf winkelwagens op weg te helpen en de webwinkel verder uit te breiden. Een droom is om de winkelwagen in de vorm van een coöperatie op te zetten van zowel consumenten en producenten. Dit idee was enkele maanden geleden echter nog een brug te ver. Wellicht gaat dit in de toekomst nog gebeuren.
Ik ben razend enthousiast! Dit geeft toekomstperspectief voor bedrijvigheid in landbouw en voedsel, verbindt landbouw en voedsel, verbindt mensen in een lokaal netwerk. Een juweeltje van transitie, deze manier van denken en werken op regionaal niveau is volgens mij exact de soort bijdrage in de transitie naar een ander landbouw- en voedselsysteem waar de Provincie Brabant van kan smullen.
Geschreven door Daphne Lubbers.
Tags: