Nacht van de Nacht (landelijk)

26 oktober 2024 - 26 oktober 2024

• Organisatie: Natuur en Milieufederaties

Laat het donker donker en ontdek hoe mooi de nacht is tijdens de Nacht van de Nacht; tijdens de Nacht van de Nacht worden er namelijk door het hele land evenementen georganiseerd in het donker.

Ook doven honderden bedrijven en gemeenten dan ook lichten van gebouwen en reclameverlichting. Wij zijn namelijk een van de meest verlichte landen ter wereld.

Het doel van Nacht van de Nacht is om Nederland donkerder en duurzamer te maken. Al die overbodige verlichting veroorzaakt lichthinder en energieverspilling. Ook raakt het ritme van mensen en dieren verstoord. Mens en dier hebben het natuurlijke ritme van de nacht nodig om uit te rusten, voor hun gezondheid en voor een sterke weerstand. Jaarlijks worden miljoenen trekvogels verstoord of ze sterven door lichthinder.

Dus: laat het donker donker en ontdek hoe mooi de nacht is tijdens de Nacht van de Nacht!

Kijk hier voor de activiteiten. Zo hebben diverse afdelingen van IVN mooie activiteiten georganiseerd, zoals IVN Sint-Oedenrode (nachtwandeling), IVN Dintel- en Marklanden, IVN Cuijk De Groene Overlaat (nachtwandeling Gasselse bossen) en IVN Son en Breugel (nachtwandeling).

Natuurgroep Gestel organiseert met een start op Kasteel Haanwijk een leuke boswandeling voor jong en oud. Bij helder weer kan dan ook met behulp van een sterrenkijker de sterrenhemel worden bestudeerd, met medewerking van experts van Sterrenwacht Halley.

Ook Natuurmonumenten organiseert (een week eerder, op 19 oktober) een mooie nachtwandeling, in de Oisterwijkse bossen en vennen.

Wil je zelf een activiteit organiseren? Dat kun je hier aanmelden.

De Nacht van de Nacht is een jaarlijks evenement georganiseerd door de Natuur en Milieufederaties.

Nacht van de Nacht (landelijk)

Heuvelring 92, Tilburg, Netherlands