Hot Huis Team | 5 x Succesfactoren om bewoners te bereiken én betrokken te houden

april 13, 2021

Hot Huis Team | 5 x Succesfactoren om bewoners te bereiken én betrokken te houden

De energie- en warmtetransitie valt of staat met het bereiken en betrokken houden van bewoners. Ontdek de 5 succesfactoren van energiecoöperatie HOT.

De Brabantse energiecoöperatie HOT telt zo’n 230 leden en is vooral actief in Helvoirt, Haaren, Esch en Biezenmortel. In zes avonden leren ze bewoners hoe ze hun woning kunnen verduurzamen. Om bewoners te bereiken en te enthousiasmeren hebben ze het Hot Huis Team De inhoud van de 6 avonden

– Uitleg over het ‘waarom’ en belang van de energietransitie.
– Ken je huis: Wat verbruik je? Hoe kun je besparen? Invloed van gedrag, inclusief een gratis warmtescan.
– Mogelijkheden voor isolatie.
– Verschillende installaties, zoals een warmtepomp, ventilatie en zonnepanelen.
– Presentatie van individuele verduurzamingsplannen aan de groep. Vervolgens gaan we bij ieder plan in op het tijdspad en de subsidiemogelijkheden. Daarmee wordt het plan concreet.
– De laatste sessie is ‘extra’ en gebruiken we als de groep op excursie wil. Dan gaan we bijvoorbeeld kijken naar een voorbeeldwoning. Dit is altijd maatwerk.

Kosten: € 50,- per deelnemer.
gelanceerd, een aanpak die volgens HOT het verschil maakt.

Gert Visser en Joska Zinkweg zijn actief betrokken bij de Hot Huis Teams. Zij delen hun vijf belangrijkste lessen.

1. Persoonlijke aanpak

Om mensen te bereiken staat de persoonlijke aanpak met stip op één.

Joska: ‘’We laten geen kans onbenut om mensen te vinden. Dat gebeurt bijvoorbeeld vaak via een ambassadeur: iemand die goede contacten heeft in de wijk of bij de voetbalvereniging en persoonlijk mensen uitnodigt. Zoals onze voorzitter Jan Peters, hij heeft veel mensen persoonlijk benaderd en dat helpt!”

“We bellen iedere geïnteresseerde op voor toelichting en het beantwoorden van vragen. Dan bespreken we wat past. De HOT Huis Teams vragen een behoorlijke tijdsinvestering, dus soms past een individueel keukentafelgesprek beter, of verwijzen we diegene door naar het energieloket van Brabant Woont Slim.”

2. Verschillende media

Succesfactor twee: veel verschillende media gebruiken.

“We doen echt aan een ‘multichannel benadering’, zodat mensen altijd wel ergens van ons gehoord hebben,” vertelt Gert.  “Natuurlijk via sociale media en lokale krantjes. Maar ook via buurtverenigingen of bij evenementen,” vult Joska aan. “Bij buurt-barbecues vragen we tijd om even 15 minuten iets te vertellen. Ook organiseren we eens per jaar het Festival Futura.”

Voor belangstellenden volgt daarna de persoonlijke aanpak van succesfactor één: bellen.

3. Ook andere projecten

Hoewel iedereen die meedoet wel begint met een zekere interesse, heeft niet iedereen meteen het idee om iets aan verduurzaming van hun huis te doen. Er komen regelmatig mensen binnen via een onverwachte ingang. Dat is meteen succesfactor drie: de energiecoöperatie heeft meerdere projecten.

Joska: “We hebben een aantal projecten die echt voor de doeners zijn. Zo zijn er mensen lid geworden via het 4x 1000 bomen project, en als je toch lid bent… dan is het HOT Huis Team een kleine stap.”

4. Lokale gezelligheid en lokale uitwisseling

Succesfactor vier: de sociale verbinding als ingrediënt.

De kracht zit hem in de groepswerking, en die is bij HOT sterker aanwezig dan bij veel andere coöperaties, aldus Joska en Gert. “In groepjes werken vinden mensen leuk door de interactie,” legt Gert uit. “Mensen uit dezelfde buurt wonen vaak in dezelfde soort huizen. Dan kun je nog eens vragen: ‘hoe doe jij het?’ Ook de lokale gezelligheid, het biertje aan de bar is daarbij belangrijk.”

5. Lage drempels, met eigen regie

Tenslotte is er nog succesfactor vijf: maak het laagdrempelig, zorg dat mensen het makkelijk zelf kunnen en leg niets op.

Joska: “Als je begint met verduurzaming weet je niet waar je moet beginnen. Er komt zoveel op je af. Wij zorgen bijvoorbeeld dat je een offerte kunt lezen.” Zo krijgt iedereen die zich inschrijft een warmtescan van zijn of haar huis, legt Gert uit. “Die is bij de prijs inbegrepen. Dat blijkt een goede ingang. We reiken praktische kennis aan waarmee mensen zelf aan de slag kunnen. Hoe plaats je zo’n tochtstrip? Waar vind je een goede expert en leverancier hier in de buurt? Bij alles wat je al zelf kunt, wordt het volgende stapje steeds kleiner. Wij helpen je om joúw doel te bereiken.”

Meer weten over Hot Huis Team

Gert en Joska delen hun ervaringen met de aanpak van het Hot Huis Team graag met andere energiecoöperaties. Zij nodigen energiecoöperaties uit om deel te nemen aan een van de vele Hot Huis Team-sessies. Meer weten over de aanpak van coöperatie HOT of de Hot Huis Teams? Ga naar www.coophot.nl.

Lees ook: “Hot Huis Team | Verduurzaam je huis samen met buurtbewoners

Onze laatste blogs

ONTVANG UPDATES

  • Blog
    07 november 2024 Brabants Bodem: Bouwen aan natuurinclusieve landbouw
  • Blog
    24 oktober 2024 Duurzaamheidsprofessionals: Breng je kennis in praktijk!
  • Blog
    01 oktober 2024 Helden van Plan Boom: Ad Adriaans
  • Blog
    24 september 2024 Vier groene boekentips voor de koude herfstdagen
  • Blog
    19 september 2024 Helden van Plan Boom: Margo van Beem

Meer blogs

DOE MET ONS MEE
Samen werken we aan een mooi en duurzaam Brabant!