17 okt & 21 nov | Workshop Beleid voor (Buurt)voedselbossen

17 okt & 21 nov | Workshop Beleid voor (Buurt)voedselbossen (Schijndel)

Voedselbos Waspik – Fotograaf Max Houwing

Buurtvoedselbossen komen steeds meer op, in allerlei gedaantes en met allerlei juridische vormen voor eigenaarschap van de grond en beheer. Hoe kun je als gemeente goed beleid voor (buurt)voedselbossen opstellen? Wat doe je als je plots een aanvraag krijgt? Deze workshop voor ambtenaren van gemeenten (en andere overheden) helpt je daarbij en geeft goede voorbeelden en handvatten om buurtvoedselbossen in je eigen gemeente  te faciliteren en te stimuleren.

AANMELDEN | Inhoud workshop | Praktische informatie

Inhoud workshop

Een buurtvoedselbos is een voedselbos voor de buurt dat door de buurt onderhouden wordt. In steeds meer gemeenten ontstaan initiatieven voor buurtvoedselbossen. Dit is een veelbelovende ontwikkeling, buurtvoedselbossen kunnen immers bijdragen aan de voedseltransitie, zorgen voor meer biodiversiteit en een betere bodem, en kunnen een belangrijke sociale rol vervullen en zo zorgen voor een fijnere samenleving.

Maar wat kun en moet je hier als gemeenteambtenaar mee? Hoe kun je het inpassen in het beleid? Hoe kun je beleid hierop ontwikkelen? Welke risico’s zitten eraan? Wat is de rol van gemeente? Wie gaat het betalen?  Tal van vragen die op kunnen komen op het moment dat er bij jou een vraag binnenkomt over een buurtvoedselbos of als je vanuit de gemeente dit wilt stimuleren.

In deze interactieve workshop komen al deze vragen aan bod. We werken gezamenlijk toe naar een handboek waarin de vragen beantwoord worden, met voldoende handvatten en best practices. Het resultaat is dat jij weet hoe je buurtvoedselbossen beleidsmatig kunt inpassen en er praktisch mee aan de slag kunt.

Duur training: twee dagdelen
Datum: donderdag 17 oktober (12 tot 17.30 uur) en donderdag 21 november (13 tot 17.30 uur).
Locatie: Skupke Schaapskooi in Schijndel
Workshopleiders: Liesbeth van Bemmel, in samenwerking met John Vermeer en Anna Roodhof.
Kosten: Aan deelname aan deze workshop zijn geen kosten verbonden.

Deze workshop wordt georganiseerd door de Brabantse Milieufederatie in opdracht van de provincie Noord-Brabant.

Over de workshopleiders

Liesbeth van Bemmel geeft de workshop. Liesbeth is eigenaar en oprichter van Voedselbos Benthuizen. Liesbeth heeft ervaring als senior beleidsadviseur bij een brancheorganisatie maar is nu fulltime aan de slag als voedselbosbosbouwer, trainer en adviseur op het gebied van voedselbossen.

John Vermeer neemt de projectbegeleiding namens de Brabantse Milieufederatie op zich. John is voedselbosexpert, fervent aanjager van de ontwikkeling van Brabantse voedselbossen. Hij is al sinds 2015 volop betrokken bij de voedselbosbeweging in Brabant.

Anna Roodhof doet als promovendus aan de Wageningen Universiteit onderzoek naar de economische en sociale mogelijkheden voor voedselbossen in Nederland. Ook Anna is deskundige op het gebied van voedselbossen en zet haar expertise graag in om de voedselbosbeweging in Brabant verder te brengen.

Aanmelden workshop

Meer informatie over voedselbossen

Wil je meer weten over voedselbossen en wat die kunnen betekenen? Lees verder op onze Kennisbank voedselbossen.

Buurtvoedselbossen

Buurtvoedselbossen zijn voedselbossen die samen met bijvoorbeeld een gemeente of een waterschap opgezet worden en die samen met de buurt, de gemeenschap onderhouden worden. In een serie van vier video’s laten we zien hoe dat op verschillende plaatsen in Brabant in zijn werk gaat.

Bekijk alle video’s

Vragen? Neem contact op!

Profiel Diwi Nieboer

Diwi Nieboer

Transitiemedewerker landbouw, bodem en water

JE HOEFT NIETS TE MISSEN
Ontvang updates met nieuws, cursussen, workshops, lezingen en nog veel meer!